טיפול אצל מומחה חניכיים

פריודונטיה היא תחום התמחות ברפואת השיניים הכללית המתמקד בחניכיים. הקשר בין בריאות החניכיים לבריאות קשת השיניים וחלל הפה הדוק, בדיוק בתחום זה עוסק מומחה חניכיים. מה הכשרתו של מומחה חניכיים? מדוע חשוב לטפל בחניכיים אצל מומחה?

מיהו מומחה חניכיים?

מומחה חניכיים או פריודונט (periodontist) הוא רופא שיניים מוסמך שהמשיך להתמחות של 4 שנים נוספות בתחום רפואת החניכיים. כחלק מלימודיו והכשרתו הוא מתמחה ברפואת החניכיים, שתלים ובניית עצם. על מומחה חניכיים לעמוד בכל הדרישות בזמן לימודיו ולעבור מבחן הסמכה מטעם משרד הבריאות על מנת לקבל את התואר "מומחה לרפואת חניכיים" המאפשר לו לעסוק בתחום. לאחר עמידה בכל הדרישות של משרד הבריאות עליו להציג במשרדו את האישור (מומחים ברפואה שמחים לעשות זאת כמובן ולהתנהל בשקיפות מול מטופליהם כולל מסירת מספר הרישיון שלהם).

חוות דעת ואבחון מדויק מהסמכות העליונה בתחום

פריודונט הוא הסמכות העליונה בתחום רפואת החניכיים, פניה אליו היא פניה אל מומחה ספציפי שמחזיק בידע, ניסיון וכישורים מעשיים לאבחון וטיפול במחלות חניכיים. מי שסובל ממחלת חניכיים, וודאי שכרונית או מורכבת, מי שחושד שיש לו מחלת חניכיים שדורשת טיפול ורוצה לקבל את הסטנדרט האבחוני והטיפולי הגבוה ביותר טוב יעשה כי יפנה אל מומחה חניכיים. המומחה יבחן את חלל הפה בבדיקה קלינית, ייתכן שיפנה אל בדיקות הדמיה ובדיקות נוספות, יאבחן את סוג מחלת החניכיים והשלב בו היא נמצאת, יעריך את השפעתה על השיניים ועצמות הלסת ויציע מהלך טיפולי.

קשת טיפולים רחבה

מומחי חניכים הם קודם כל רופאי שיניים שיכולים לבצע את מלוא קשת טיפולי השיניים. בעוד שישנם מומחי חניכיים שמתמקדים בעיקר ברפואת החניכיים ולא מבצעים טיפולים פשוטים הרי שמרביתם בהחלט כן. במצב כזה, המטופל מקבל טיפול שיניים על ידי רופא מומחה בעל ניסיון רב עם הסתכלות הוליסטית על חלל הפה.

טיפולי חניכיים מורכבים

מי שפונה או מופנה אל מומחה חניכיים לא תמיד זקוק לטיפולים מורכבים. אך לרוב, זאת הסיבה שבגינה מטופלים ניגשים דווקא אל מומחה. מי שסובל מדלקות חניכיים כרוניות, נסיגת חניכיים, מי שעבר טיפולים כושלים בדלקת חניכיים, מי שידוע לו הצורך בניתוח חניכיים וכדומה וודאי שעדיף לו לעבור את הטיפול אצל מומחה בתחום. אין ספק שמומחה לרפואת חניכיים יוכל להציע את הפתרונות היעילים ביותר במצבים הנ"ל, לספק את הטיפול הטוב ביותר, המעקב האפקטיבי ביותר ולתמוך בבריאות חלל הפה דרך שמירה על חניכיים בריאות.

טיפולי חניכיים משולבים עם שיקום קשת השיניים

מומחי חניכיים רבים מבצעים את מלוא קשת טיפולי השיניים ובהחלט יכולים להציע גם טיפול שיקומי משולב שתלים ובניית עצם. ישנו יתרון גדול בביצוע טיפולי שיניים משקמים ובמיוחד שיקום מורכב אצל מומחה חניכיים מעצם העובדה שמדובר ברופא שיניים בעל הסמכה רחבה וניסיון רב. מי שנדרש לעבור שיקום נרחב סביר לוודאי שסובל גם מבעיית חניכיים שדורשת טיפול לפני ותוך כדי הליך השיקום כך שעבור מטופל כזה קבלת כל הטיפול במקום אחד ובידיו של מומחה ברפואת שיניים וחניכיים היא יתרון לא קטן.

איך נדע שהרופא שפנינו אליו אכן מומחה חניכיים?

בתואר "מומחה" רשאי להתהדר רק מי שמשרד הבריאות נתן לו רשות לעשות זאת לאחר עמידה בתנאי רישוי בתחום. הדרך הפשוטה ביותר לוודא שהמומחה הוא אכן מומחה היא לבקש את מספר הרישיון שלו, ניתן לבדוק אותו באתר של משרד הבריאות. בנוסף, מומחה בכל תחום ברפואה בכלל וברפואת שיניים בפרט ישמח להציג את תעודת ההסמכה שלו לכל מטופל שיבקש.